Topic-icon Figlarewiczowie

9 lata 1 miesiąc temu #6061 przez Andrzej Kuśnierczyk
Gdyby ktoś chciał się podzielić informacjami o rodzinie Figlarewiczów z Janowa i Częstochowy ( ze szczególnym uwzględnieniem Władysława i Praksedy, pochowanych na CMENTARZU ŚW. ROCHA w CZĘSTOCHOWIE) ) bylibyśmy wdzięczni.
Ośrodek Dokumentacji Dziejów Częstochowy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu - 9 lata 1 miesiąc temu #6064 przez Jacek Tomczyk
Replied by Jacek Tomczyk on topic Odp: Figlarewiczowie
Andrzeju!

Jest tak jak wspominałem rano. Władysław urodził się jako Figlerowicz i to jest poprawna pisownia nazwiska wielce ważnego dla Janowa. Figlerowiczowie byli starszymi cechu szewców, plenipotentami miasta Janowa
Ta forma pojawia się już w XIX wieku wraz ze sprowadzeniem kolonistów z wielkopolski. Dlaczego Władysław zmienił pisownię tego nie wiem.
Ojcem Władysława był Teofil Figlerowicz "obywatel w osadzie Janów",
matka to Julia z Bednarskich.
Prakseda żona Władysława pochodziła z Nowackich, a ich slub odbył się 18 listopada 1922 w parafii św. Rodziny.

pozdrawiam

Jacek Tomczyk
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6065 przez Jacek Tomczyk
Replied by Jacek Tomczyk on topic Odp: Figlarewiczowie
To jednak Teofik musiał zmienić nazwisko.
Na jego grobie w Janowie jest już Figlarewicz,
A w akcie urodzenia Figlerowicz.

No,no....
[attachment:1]Figlerowicz Janów.jpg[/attachment]
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6068 przez Andrzej Kuśnierczyk
Pięknie dziękuję. Robi się ciekawie, bo mamy interesującą sagę rodzinną (z niespodziankami, niedomówieniami, no i zmianą brzmienia nazwiska). To pierwszy (mam nadzieję nie ostatni) wątek janowski ( parafia Potok Złoty, dziś: Złoty Potok).
Takie materiały winny wypełniać strony Rocznika TGZC...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6069 przez Andrzej Kuśnierczyk
Wygląda na to ,że zmiana nazwiska była celowa.

Teofila Figlerowicz ur. się z Janowie 23 IV 1837. W Dębowcu zamieszkała Z Magnuskim w 1859 r.
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6076 przez Andrzej Kuśnierczyk
Bylem dziś na grobie Figlarewiczów w Janowie.
Na tym samym cmentarzu mogiły żołnierzy 7 DP z 3 i 4 września 1939. Znalazłem też grób Antoniego Nowotnego ( potomka czeskich kolonistów) , kapelmistrza.
Dużo interesujących nazwisk. Kto to zindeksuje?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6077 przez Włodzimierz Stefani
dorzucę i ja swoje 3 grosze do tematu, bowiem w teczce pt. "Stefani w Kruszynie, Janowie, Częstochowie" (chronologicznie) znajduję:
- w piśmie/skardze obywateli Janowa do biskupa (więcej w Perełkach), z dn 28 stycznia 1884, podpisał się razem z innymi mieszkańcami Teofil FIGLEROWICZ
- w kolejnej korespondencji do kieleckiego biskupa (3 lipca 1885)podpisał się z innymi Teofil FILGLAROWICZ
- akt chrztu 25/1886 Janów; w Złotym Potoku urodził się Kazimierz Stefani syn Józefa i Marcjanny z FIGLAREWICZÓW (córki Teofila i Justyny z Maszczyków)
- akt ślubu 14/1886 Janów; pobrali się: Józef Stefani l. 47 (wdowiec po Mariannie Migliwskiej) syn Józefa organmistrza i organisty z Cz-wy i Kruszyny, i Marcjanna Migalska wdowa po Wincentym, córka Teofila FIGLEROWICZA i Justyny z Maszczyków. świadkiem był m.in. 27-letni Teofil FIGLEROWICZ.

wlodeks
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6079 przez Andrzej Kuśnierczyk
To robi się ciekawie.
Dzięki Jackowi wiem, że pierwotnie nazwisko brzmiało Figlerowicz , pochodzili z Poznańskiego.
Autor sagi o tej rodzinie nie wspomniał o Józefie Stefanim.
A to chyba jego nagrobek widziałem w Janowie.

Zatem jest szansa dorzucić jeszcze więcej faktów do dziejów Figlerowiczów vel Figlarewiczów z Potoku, Janowa i Częstochowy.
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6080 przez Włodzimierz Stefani
warto by upewnić się czyj nagrobek -Józefa ojca czy syna- jest na janowskim cmentarzu. Józef syn, w momencie ślubu z Marcjanną był ślusarzem w Częstochowie i nie koniecznie może spoczywać w Janowie. Nie mam wiadomości o nim...natomiast o jego ojcu znaleazłem trochę informacji, ale to już pewnie inna historia?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6081 przez Jacek Tomczyk
Replied by Jacek Tomczyk on topic Odp: Figlarewiczowie
Oj ciekawie.....,

Najstarszy akt na jaki trafiłem w księgach Potoku Złotego
to akt z 19 lipca 1735 kiedy to Marcin Figlerowicz chrzci swego syna Szymona. Żona Marcina to Gertruda, a chrzestni Urban Dąbrowski i Regina Frukaczowa noszą nazwiska charakterystyczne dla tego regionu.
Frukaczowie często będą się pojawiać u boku Figlarewiczów.

pozdrawiam

Jacek Tomczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6084 przez Dariusz Lipka
Replied by Dariusz Lipka on topic Odp: Figlarewiczowie
W temacie Figlerowiczów i ja chcę dorzucić swoje " pięć groszy". W dniu 22.02.1846r w Przyrowie został zawarty związek małżęński pomiędzy Sławetnym Panem Tomaszem Czajkowskim s.Mikołaja i Katarzyny Losau, wdowcem lat 62 a Marianną Mędakiewicz wdową, po zmarłym w Wiercicy 3 lata temu mężu,mającą lat 48, urodzoną w Janowie, córką Fabiana Figlerowicza i Franciszki Janiszewskiej obojga zmarłych w Wiercicy.
Pozdrawiam
Dariusz Lipka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 1 miesiąc temu #6085 przez Andrzej Kuśnierczyk
Dziękuję za kolejne informacje do genealogii. Forum znakomicie spełnia swoja rolę! Na dodatek otrzymałem mejla od p. Alicji Raczyńskiej, dyrektorki SP w Mircu w woj. świętokrzyskim, gdzie uczył Henryk , brat Władysława i Aleksandra Figlarewiczów.
Czekam na kolejne koligacje Figlerowiczów/Figlarewiczów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 4 tygodni temu #6223 przez Dariusz Lipka
Replied by Dariusz Lipka on topic Odp: Figlarewiczowie
Mam Panie Andrzeju kolejny akt:
Dnia 08.06.1843 w Przyrowie urodził się Jan Wawrzyniec Pęczkowski s.Stanisława liczącego sobie lat 24 i Joanny Figlerowicz liczącej lat 20. Rodzicami chrzestnymi dziecięcia byli Wojciech Nowacki i Franciszek Sikorski
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 3 tygodni temu #6257 przez Mirosława Pabiś
Witam,
otrzymałam od p. Jacka Tomczyka taka informację o ślubie mojego pradziadka Jana Mendakiewicza:
ślub Jana i Katarzyny z Łypaczów
Zapisany jest pod nr 22/1885
Odbył się 6 lipca 1855 roku w Potoku Złotym

pan młody Jan - był synem Ludwika Mendakiewicza i Marianny Kobyłeckiej
miał 25 lat

Panna młoda Katarzyna Łypacz - była córką Stanisława Łypacza i Marianny FIGLEROWICZ
miała 21 lat
pozdrawiam Mirosława

PS. Musze przyznać, ze miałam 2-3 letnia przerwę w poszukiwaniach przodków, z powodu natłoku innych zajęć i mniej więcej od miesiąca,gdy znowu zaczęłam poszukiwania,znajduję i otrzymuję mnóstwo arcyciekawych informacji, prawie wyłącznie dzięki forom genealogicznym. Jestem tym zaskoczona i bardzo się cieszę :D

Mirosława Pabiś z d. Mendakiewicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 2 tygodni temu #6258 przez Mirosława Pabiś

To jednak Teofik musiał zmienić nazwisko.
Na jego grobie w Janowie jest już Figlarewicz,
A w akcie urodzenia Figlerowicz.

No,no....
[attachment:1]Figlerowicz Janów.jpg[/attachment]


Ja myślę, że na ten temat powinien wypowiedziec się etymolog. Być może, zmiana nazwiska wynika po prostu z naturalnej skłonności do wymiany samogłosek zarówno w nazwiskach jak tez w innych wyrazach. Słuchałam kiedyś audycji na ten właśnie temat i jako przykład było podane nazwisko p. Antoniego Maciarewicza/Macierewicza. wymiana samogłoski a/e w środku - raz jest ona upodabniana,( a może upodobniana ) do następnej samogłoski, a innym razem do poprzedzającej. Nie jest to dokładnie ten przypadek, ale przyczyna może być podobna.

Mirosława Pabiś z d. Mendakiewicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 2 tygodni temu #6276 przez Andrzej Kuśnierczyk
W "Informatorze miasta Częstochowy" z 1925 r. taki anons:
Zakład aparatów kościelnych
W. Figlarewicz (dawn. Posyłek)
istniejący od 1850 roku
ul.ks. Kordeckiego nr 23
artystyczna pracownia haftów, kapy,ornaty, baldachimy, chorągwie, sztandary (...)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

8 lata 6 miesiąc temu - 8 lata 6 miesiąc temu #7408 przez Mirosława Pabiś
witam, badając akta metrykalne parafii Złoty Potok dostępne na stronach familysearch począwszy od 1734r. zwracałam szczególną uwagę na dwie rodziny Mendakiewiczów i Figlerowiczów jako moich przodków. Podobno obie rodziny ( inf. p.Jacka Tomczyka ) zostały sprowadzone przez Jana Koniecpolskiego. Być może ok 1670r., wtedy to Jan Koniecpolski nakazał wykarczowanie lasów na obrzeżach wsi Potok i Ponik w celu założenia miasta Janowa. Ponieważ akta na stronach FS zaczynają się od 1734 r. to mogą dotyczyć wnuków pierwszych osadników, ale równie dobrze mogli oni przybyć do Janowa nieco później.
Kiedy zaczęłam analizować dzieje obu rodzin moją uwagę zwróciła podobna budowa nazwisk, końcówki - kiewicz, -owicz . Jeszcze większe podobieństwo występuje w najwcześniejszych dokumentach : Figlerowic, Mendakowic.
Z artykułu O nazwisku w zabytku polskim z początku XVIII wieku Krolowa polska na Iasnogorze , do
dowiedziałam się, że takie końcówki są chrakterystyczne dla mieszczańskich nazwisk pantonimicznych odojcowskich utworzone od imienia, przezwiska lub zawodu ojca, a więc przodek mógł się nazywać Figler i analogicznie Mendak . Później zjawisko hiperpoprwaności spowodowało zmianę typowo polskich koncówek -owic na rzecz końcówek ruskich -owicz.
(zmiana końcówki w nazwisku Mendakowicz na miękkie -kiewicz jest regionalizmem i nie ma większego znaczenia ). Ponadto końcówki -owic są chrakterystyczne dla nazwisk mieszczańskich, co zresztą potwierdzają akta metrykalne, a to z kolei wyjaśnia spekulacje czy oni byli szlachcicami czy nie.
Spotkałam, się z tezą, że mogli być wcześniej szlachciam, ale “tak bardzo zbiednieli , że wstydzili się przyznawać do swojego szlachectwa “ Otóż po pierwsze chyba nie byli bardzo biedni, byli określani jako famosus, czyli okreslenie stosowane w zasadzie do średniozmożnych rzemiślników ( Mendakiewiczowie byli szewcami ), a np. Andrzej Figlerowicz akt nr.33 z roku 1738 jest pisarzem gminnym, a po drugie
“Od 1505 roku, aż do 1775 roku obowiązywało twarde prawo, że szlachcic który stał się obywatelem miasta (zamieszkał, wykonywał zawody mieszczańskie, poddał się prawu miejskiemu) tracił automatycznie w sposób nieodwołalny swoje szlachectwo.” ( cytat z postu p. Waldemara Fronczaka )
A wracając do metryk... o ile z rodziną Mendakiewiczów sprawa była prosta -w 1738 r. Mikołaj Mendakowic ożenił się z Katarzyną Będziensczykówną, a po jej śmierci w r. 1759 z Zuzanną Skorzanką ( Sikorzanką?) i wg. moich badań wszyscy Mendakiewiczowie w tej i sąsiednich parafiach są ich potomkami ( szczegóły mogę podać zainteresowanym na pw.), o tyle z Figlerowiczami nie jest tak prosto.

Mirosława Pabiś z d. Mendakiewicz
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

8 lata 6 miesiąc temu #7409 przez Mirosława Pabiś
cd
na stronach fs zapoznałam sie z najstaszymi metrykami parafii Złoty Potok : urodzeń lata 1734-1768, ślubów lata 1735-1803 i zgonami 1734- 1759 i 1774-1783 i na tej podstawie ułożyłam taką oto listę Figlerowiczów. Zdaję sobie sprawę, że lista może służyć jedynie jako wskazówka do dalszych poszukiwań, ponieważ po pierwsze są to akta tylko jednej parafii, najstarsze akta zawieraja zbyt mała ilośc informacji, by można było ustalić pokrewieństwo i przede wszystkim nie byłam w stanie ( na razie :D ) przeczytać wszystkich dostępnych metryk.
Mimo to zdecydowałam się podzielić się tymi wiadomościami, które już zebrałam .

podaję akta chrztu pogrupowane wg imion rodziców

1.Rodzice Marcin Figlerowicz i Gertruda
- Szymon ur. 1735/30 ożenił się w 1755 / 4 z Gertrudą Mokraczonką
2. Rodzice Jan Figlerowicz i Agnieszka
- Marianna ur. 1736/23
- Andrzej ur. 1738/33 (pisarz gminny) ozenił się z Barbarą

Tomasz ur. 1762/50
Maciej ur. 1764/12
Wacław ur. 1766/44
Michalina ur.1767/32

- Apolonia ur. 1742/5
3. Rodzice Stanisław Figlerowicz i Gertruda Pelakowa ślub 1743/5
- Franciszek ur. 1743/33
- Marianna ur. 1745/9
- Paweł ur. 1756 /4
- Stanisław ur. 1758/3
- Marianna ur. 1760/16
- Jakub ur. 1763 / 37
- Marcjanna ur. 1764/54
- Tomasz ur. 1767/52
4. Rodzice Piotr Figlerowicz ( prawdopodobnie pracował na folwarku proboszcza ) i Franciszka Krzywoniowa ślub 1757/3
- Idzi ur. 1759/38
- Tomasz ur. 1761/59
- Karol ur. 1763/49
- Magdalena ur. 1766/32
- Sebastian ur. 1768/2
- Hiacynta zm. 1776/43
5. Rodzice Tomasz Figlerowicz i Barbara
- Agnieszka ur. 1764/19
- Julianna ur. 1765/39

W roku 1753/19 zmarła Gertruda Figlerowicz l.30, ale nie wiem, o którą Gertrude chodzi.

Mirosława Pabiś z d. Mendakiewicz
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

8 lata 6 miesiąc temu #7410 przez Tomasz Krzywanski
Replied by Tomasz Krzywanski on topic Figlarewiczowie
tu kilka slow o wybitnym mieszczaninie Klonowicu

pl.wikipedia.org/wiki/Sebastian_Fabian_Klonowic

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 11 miesiąc temu #10352 przez Andrzej Kuśnierczyk
Wchodzę w Koniecpolu na cmentarz i co widzę na tablicy nagrobnej?

Maria z Krassowskich Figlarewiczowa - zm. w 1825.
Dlaczego "koniecpolanie" nie donieśli o tym na forum?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 11 miesiąc temu #10354 przez Andrzej Kuśnierczyk
ps
pobyt na cmentarzu w Chrząstowie to kolejne ciekawostki.
Np. Edward Giraud absolwent Instytutu Agronomicznego w Marymoncie, jedynej wyższej uczelni w Polsce po represjach powstania listopadowego. Zm. w 1918. Potoccy postawili mu nagrobek, bo kształcił 4 pokolenia Potockich z Chrząstowa.
Co nagrobek to historia.
Dyrektorem Marymontu był Beniamin Jerzy Flatt.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 11 miesiąc temu #10355 przez Andrzej Kuśnierczyk
Ksiądz nie chciał z nami rozmawiać, co mnie nie dziwi.
Mam ciekawa zagadkę. Znalazłem nagrobek doktora Józefa Bereta zm. 16 X 1944. Podejrzewam ,że przyjechał do Koniecpola transportem kolejowym z Pruszkowa-po upadku powstania warszawskiego. Jedne źródła mówią, że był adwokatem w Poznaniu, inne , że starostą w Bydgoszczy od 1927 r. Być może był synem Piotra, jak informuje (niedostępna akurat) strona sejmowa.Czy chodzi o jedna osobę? Byłbym wdzięczy o jakieś informacje od rodziny lub genealogicznej braci.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 10 miesiąc temu #20416 przez Beata Szajda
Replied by Beata Szajda on topic Figlarewiczowie
Co prawda temat już dość dawno poruszany, ale może komuś się przyda.
W 1863r. w Chrząstowie żeni się Damazy Jan Figlerowicz kawaler, lat 19, urodzony w mieście Janowie, syn zmarłego Wojciecha i żyjącej Tekli z Dzięciołowskich, mieszkający w Michałowie u wuja Mateusza Włodarskiego.
Beata
Załączniki:
Za tę wiadomość podziękował(a): Sanna Figlarowicz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu - 1 miesiąc 1 tydzień temu #42323 przez Sanna Figlarowicz
Replied by Sanna Figlarowicz on topic Figlarewiczowie
Dziękuję wszystkim zaangażowanym w opisywanie tej "sagi". Że też dopiero tutaj trafiłam! Od siebie mogę dodać, że Damazy miał syna Adolfa. Adolf ożenił się z Marią Morawską, razem mieli dwoje dzieci: Zbigniewa i Wandę. Zbigniew Figlarowicz (1906-1956), nadleśniczy, to ojciec Stefana Figlarowicza (fotografika zmarłego w 2015 r.). Jeśli nadal ktoś tu zagląda i chciałby wymienić się wiedzą o Figlarewiczach/Figlarowiczach - pomóc mi uzupełnic moje braki...Albo dopytać o szczegóły z Figlarowiczami i ich rodzinami, które są mi znane (Figlarowicz, Morawscy, Kowalewscy h. Dołega, Sikorscy h. Cietrzew), to proszę o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #42325 przez Sanna Figlarowicz
W załączniku akt ślubu Adolfa Figlarowicza z Marią Morawską - wnuczką Dominika Kowalewskiego h. Dołęga oraz Franciszki Eufrozyny Kowalewskiej z domu Morzyckiej h. Mora.   [attachment=7951]1902 
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.