Topic-icon szukam - skąd Czernia i Barwicki

9 lata 9 miesiąc temu - 9 lata 9 miesiąc temu #4908 przez haplogrupa celtycka R-L2
Witam

Poszukuję miejsca ślubu mieszkającego w Przystajni Błażeja Dybek z Elżbietą Czernia 1847-1851. Nie ma go w Przystajni

Może ktoś spotkał się z tym nazwiskiem w ościennej parafii?

Błażej Dybek występuje później w aktach jako małżonek Elżbiety Barwickiej

Czy to możliwe że chodzi o to samo przekręcone nazwisko?

Czy ktoś spotkał się w którejś parafii z nazwiskiem Barwicki

Robert Kunert

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4912 przez Joanna Pączek
Witam, nie wiem Robercie czy ci pomogę, ale mam chyba trochę podobną sytuację w akcie urodzenia mojego prapradziaka (w Przystajni) jego matką jest Marianna z Klikacińskich, w akcie małżeństwa (z Kruszyny) brak jest nazwiska matki a w akcie jego zgonu (z Kruszyny) matką jest Marianna z Klekotów. Jak na razie nie udało mio się odanleźć aktu ślubu rodzicó prapradziadka i też nie wiem które nazwisko jest prawdziwe.
Podobną sytuację miałam też z ww. prapradziadkiem, którego żoną była Anna Kazimierczak a potem Anna Bryll i na początku myślałam że to jest jedna osoba.
Pozdrawiam Asia

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4913 przez Tomasz Krzywanski
wydaje mi sie, ze Klekot-Klekocinska-Klikacinska to moze byc ta sama osoba.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4921 przez Joanna Pączek
Dziękuję Panie Tomaszu za podpowiedź,mam nadzieję że uda mi sie odnaleźć akt ślubu Marianny i może wtedy się wszystko wyjaśnie ale pewnie jeszcze wiele żmudnych godziny nad przeglądaniem akt nas czaka.
Pozdrawiam Asia

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4922 przez Tomasz Krzywanski
szczegolnie w zaborze rosyjskim nazwisko nie bylo chronione prawnie.Podobnie w okresie przed rozbiorami.
W wielu metrykach mamy nuz to Krzywanskich lub Krzywaniow, Klekotow-Klekotowskich, Schab-Schabowskich, Stanisz-Staniszewskich, Kuleyow-Kulejowskich-Kulejewskich, Krawczykow-Krawczynskich, Piotrowiczow-Piotrowskich, Jermakow-Jermakowskich i cale mnostwo podobnych przykladow.
To wszystko plus np wpisywanie zlych imion, blednego wieku, zamieszkiwania osob o tym samym imieniu i nazwisku na tym samym terenie, tylko utrudnia poszukiwania.
W kazdym razie zycze owocnych poszukiwan :)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4924 przez Joanna Pączek
Dziękuję jeszcze raz Panie Tomaszu,
tak zupełnie na marginesie nie wiem jak bardzo popularne jest nazwisko Krzywański ale wiele lat mieszkałam w jednym bloku z pewną panią doktor o tym nazwisku. Jeśli dobrze pamiętam to pochodziła z Praszki.
Pozdrawiam Asia

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu - 9 lata 9 miesiąc temu #4925 przez Tomasz Krzywanski
calkiem mozliwe, ze to daleka rodzina .Stosunkowo niedaleko do Krzepic i Starokrzepic. Przypuszczalnie ostatnia znana "szlachecka" linia Krzywanskich zakonczyla sie bezpotomnie na Pawle Krzywanskim.(Krzywanscy z Krzywanic kolo Radomska, wzmiankowani w Tekach Dworzaczka, mieszkajacy w Wielkopolsce).
Moi Krzywanscy-Krzywaniowie wywodza sie prawdopodobnie od Antoniego Krzywani, organisty ze Starokrzepic ok 1750 (niekiedy pisani sa jako Krzywanscy)
Pozostaja jeszcze rodziny o tym nazwisku : wywodzaca sie od Iwana Krzywanskiego, grekokatolika, wlasciciela wsi Krzywe (dzis podkarpackie), Krzywanskiego bogatego kupca z Biecza, Krzywanskich herbu Abdank z Krosna i Krzywanskich mieszczan czestochowskich z XVI wieku, wzmiankowanych przez ks.Mizere.Musze jeszcze wspomniec o Liber Chamorum i mieszczanach krakowskich, ktorzy wg Nekandy-Trepki, mieli przywalaszczyc sobie to nazwisko.
Pozdrawiam

ps prosze zajrzec tu:

www.genealodzy.czestochowa.pl/pl/indeksy...=Parafia&u=1&m=1&z=1

w spisach jest roznie pisane Klekot-Klekotowka-Klekotowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu - 9 lata 9 miesiąc temu #4946 przez Inna Kart

Poszukuję miejsca ślubu mieszkającego w Przystajni Błażeja Dybek z Elżbietą Czernia 1847-1851. Nie ma go w Przystajni...
Błażej Dybek występuje później w aktach jako małżonek Elżbiety Barwickiej
Czy to możliwe że chodzi o to samo przekręcone nazwisko?


Ksiądz chyba aż takiego błędu by nie popełnił -te nazwiska nie są nawet podobne.
Jeżeli Błażej rzeczywiście był tylko jeden i nie miał dwóch żon to jedynym co przychodzi na myśl jest możliwość,że ożenił się z wdową i raz zapisano nazwisko po pierwszym mężu a potem panieńskie.

Pozdrawiam Inka

ps nie znalazłam narazie aktu ślubu Franciszki Dybek-też stoję w miejscu.Powinien być w Przystajni ale nie ma.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 9 miesiąc temu #4972 przez Tomasz Krzywanski
Pani Joanno, jeszcze jedno uzupelnienie.
Okazuje sie, ze organista Antoni Krzywania jest prawdopodobnie jednym z ocalalych z epidemii dzumy, ktora spustoszyla Olesno w 1708-1709 roku (z ok. 800 osob przezylo zaledwie 90)
Podobne przeksztalcenia nazwisk mialy miejsce rowniez w Wielkopolsce"
"Inny proces zmian przeszło nazwisko “Krzywania”. W najstarszym za -
chowanym dokumencie - metryce ślubu z 29 listopada 1639 r. - występuje
Łukasz Krzywania, jako świadek uroczystości. Podobnie w wydanym dla
Mikstatu 10 października 1669 r. w Krakowie przywileju króla Michała
Ko-
rybuta Wiśniowieckiego (Archiwum Państwowe w Poznaniu: Akta miasta
Mikstat, nr zespołu 4333/0) wymieniony jest Mateusz Krzywania, pełniący

wówczas funkcję wójta (sędziego – przewodniczącego ławy miejskiej).

Wydaje się, że stosunkowo wcześnie do nazwiska “Krzywania” dodano
końcówkę “-ski”, bowiem w Księdze miejskiej z 1791 r. występuje to
na-
zwisko wyłącznie w formie Krzywański. Tak też zachowało się do
czasów
współczesnych.
Podobne procesy zmian przeszły nazwiska Nędzyński (poprzednia
forma: Nendza, Nenza) i Fabrowski."

wtg-gniazdo.org/upload/opracowania/Mikst...dawni_mieszkancy.pdf

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 8 miesiąc temu #5199 przez Tomasz Krzywanski
Jeszcze ciekawosta dla Joanny. Mojaz prapra... to Franciszka Krzywanska zona Kazimierza Krzywanskiego. W czterech roznych metrykach pisana: Woyjko, Lisowska, Oleś (Olexy?) oraz Słomian.
Musi chodzic o te sama osobe, gdyz nie ma innego Kazimierza w tej parafii i ani sladu innych aktow slubu.

POzdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 8 miesiąc temu #5200 przez Tomasz Kukuła
Korzystam ostatnio z zapisów metrykalnych z XVIII wieku i coraz bardziej doceniam wprowadzony przez Kodeks Napoleona wzór aktów stanu cywilnego. Duża liczba przydatnych informacji przekazana wg stałego schematu to był dobry pomysł.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 8 miesiąc temu #5201 przez Tomasz Krzywanski
dokladnie tak, to dobry pomysl. Mysle, ze pod jego wplywem nastapila pewna stabilizacja pisowni nazwisk.
W XVIII wieku w niektorych aktach slubu nie ma zarowno nazwisk panienskich, jak rowniez danych o rodzicach.
Niektorzy ksieza byli nadgorliwi w druga strone (i dobrze), podajac nazwiska ojca, matki, matki chrzestnej i ojca chrzestengo, swiadkow zglaszajacych zgon itd. Tak jest np w Krzepicach, chyba w latach 1770-80. Dzieki temu mozna pewne dane uzupelnic.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

9 lata 8 miesiąc temu #5208 przez Joanna Pączek
Panie Tomaszu te nazwiska pańskiej prapra.. są bardzo zastanawiające bo raczej jedno do drugiego wcale nie podobne, ale być może kiedyś takie rozbieżności zdarzały się. Jestem raczej początkującą osobom w poszukiwaniach genealogicznych i wiele jeszcze rzeczy zapewnie mnie zdziwi. Moje poszukiwania w ciągu ostatniego roku nabrały wielkiego tempa dzięki pomocy mojej cioci, która dzięki TGZC odnalazła mnie i to za jej sprawą w poprzednim tygodniu udało się odnaleźć akt zgonu mojej prapraprababki Marianny Klelot o której wyżej była mowa. Tak więc wyjaśniło sie że Marianna z domu nazywała się Klekot a nie Klik. Pozdrawiam Joanna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.