Topic-icon Wieś Lusławice par. Żuraw.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40654 przez Eligiusz Ryżewski
Istnieje możliwość odpłatne sprawdzenia ksiąg par. Żuraw. Księgi znajdują się w Archiwum Archidiecezji Częstochowskiej. Poszukuję informacji o przodkach Breś (Bres, Bresiak). Posiadam informacje tylko te które są dostępne przez internet. Mój tel. 502 56 00 47.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40660 przez Teresa Łukasik
A sprawdzał Pan tutaj metryki z parafii Żuraw ?
szukajwarchiwach.pl/8/296/0/str/3/15?ps=True#tabJednostki

Pozdrawiam
Teresa Łukasik

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40666 przez Eligiusz Ryżewski
Dziękuję za informacje. W internecie już  wszystko przejrzałem co możliwe. W FamilySearch udostępnione są księgi od czerwca 1788 r. Potrzebuję informacji z okresu około 1750 do 1789 r.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40667 przez Krzysztof Kucharski
Kilka lat temu przeszukiwałem par. Żuraw, i też doszedłem tylko do 1788r. W inwentarzach AACz  par. Żuraw również rozpoczynała się od 1788r. Być może na dzień dzisiejszy jest coś więcej. Kilka dodatkowych informacji udało mi się odnaleźć w par. Złoty Potok.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40668 przez Eligiusz Ryżewski
Też tam znalazłem. Skowronów Wawrzyniec Breś ur.15.08.1738 r. Syn Walentego i Reginy Breś. (Walenty to mój 5 pra dziadek).Z tego co mi wychodzi zamieszkał w Lusławicach i mógł mieć dwie żony. Ostatnia Jadwiga jak on sam pochowani zostali na cmentarzu w Żurawiu. Różne mam imiona Bresiaków tylko nie można ich poukładać ani dopasować.Dziękuję za zainteresowanie. 

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40673 przez Krzysztof Kucharski
W 1792r w Lusławicach zamieszkuje tylko jedna rodzina o nazwisku Breś. W chałupie nr.9 zamieszkują: Wawrzyniec Breś - l.55 
- żona Jadwiga - l.35  -  syn Wojciech - l.4 i córka Małgorzata - l. 1
Wygląda, że to ten sam Wawrzyniec z par. Złoty Potok.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #40674 przez Eligiusz Ryżewski
Przeglądałem ten spis ludności powiatu lelowskiego z 1790 r. i znalazlem akty urodzenia i zgonu Wawrzyńca i Jadwigi. Los Wojciecha mojego 3-pra dziadka mam już rozpracowany. Potem urodzila się jeszcze w 1793 r. Katarzyna która wyszła za mąż za Jana Nowińskiego z Pabianic. Był tam jeszcze Benedykt Breś (brał ślub w Lusławicach 1797 r.) i Dominik Breś który został ojcem chrzestnym Katarzyny córki Zofii Nowickiej ur.1821r. ur.  w Pabianicach (par. Złoty Potok). Benedykt i Dominik mogli być starszymi braćmi Katarzyny (z pierwszej żony Wawrzyńca). Te informacje można zweryfikować tyko w księgach które są w Archiwum w Częstochowi . To są te lata około 1750 - 1789. Dzwoniłem do Archiwum i nie uzyskałem żadnej pomocy.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40752 przez Arkadiusz Pluta
Mam w drzewie też Jana Nowińskiego, którego drugą żoną była Katarzyna Breś ze Skowronowa. Umarła ona 23 września w 1834 r. w Pabianicach w wieku około 40 lat i była ona według aktu zgonu córką Wawrzyńca i  Agnieszki Breś (chyba imię pierwszej żony Wawrzyńca). Zatem wychodzi, że mogła być siostrą Benedykta i Dominika. Wychodziłoby  zatem, że Katarzyna ur. w 1793 r., to jest inna Katarzyna.  Oczywiście akty zgonu są najmniej wiarygodne, więc może zaszła pomyłka w imieniu jej matki Agnieszki i powinno być Jadwiga. Dla mnie ta hipoteza jest mniej prawdopodobna. Tym bardziej, że Wawrzyniec Breś, tuż po śmierci żony Jadwigi w 1797 w Lusławicach roku bierze chyba trzeci ślub z wdową Magdaleną Pluta z Lusławic (1798).

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40753 przez Eligiusz Ryżewski
Dziękuję za cenne uwagi.W akcie zgonu Katarzyny Nowińskiej (Breś) z 1834 r.widnieje wiek 44 lata i imię matki Agnieszka (powinno być Jadwiga) z wieku można wywnioskować że urodziła się w okolicach 1790 r. więc musi być córką Jadwigi. Agnieszka rzeczywiście mogła być pierwszą żoną Wawrzyńca a jej synami byli Dominik i Benedykt. Po śmierci Wawrzyńca w 1806 r. musieli opuścić chałupę nr.8 w Lusławicach bo w 1807 r. urodziło się tam dziecko rodziny Magierów.Wygląda to tak że to Dominik mógł przejąć opiekę nad Małgorzatą lat 16 i Katarzyną lat 13 (był ojcem chrzestnym jej dziecka) a Wojciech lat 18 ur. 02.04.1788r. w Lusławicach w 1807 r. wstąpił do Pierwszej Legii Nadwiślańskiej i brał udział w Kampanii Hiszpańskiej Npoleona.Zmienił nazwisko na Ryzioski (to był pseudonim w wojsku) potem Ryziowski jego syn już miał nazwisko Ryżowski a mój pra dziadek Ryżewski.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40763 przez Arkadiusz Pluta
Dziękuję za ciekawe informacje. Ale  czy ma Pan informację kiedy był ślub Jadwigi z Wawrzyńcem Breś (akt ślubu). Sądząc po dzieciach to mogłoby to musiało to być przed rokiem 1788. Druga sprawa wspomniał Pan o chałupie nr 9 w lustracji w 1791-1792 a potem pisze Pan, że musieli opuścić chałupę nr 8 w Lusławicach. Czy tu nie ma czasami pomyłki co do numeru chałup?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40764 przez Eligiusz Ryżewski
Pan Krzysztof Kucharski błędnie użył określenia " 9" na pewno jest osiem. Niestety nie mam aktu ślubu Wawrzyńca i Jadwigi. Księgi par.  Żuraw są dostępne od czerwca 1788 r.  Szkoda że nie ma informacji z lat 1750- 1788. Byłem u ks. Proboszcza w Żurawiu i to właśnie on skierował mnie do Archiwum Archidiecezji Częstochowskiej bo tam są zdeponowane te księgi. W Archiwum w Częstochowie nie uzyskałem pomocy.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40768 przez Krzysztof Kucharski
Z ciekawości jeszcze raz zajrzałem do spisu z par. Żuraw z 1792r. Okazuje się, że są dwa spisy, sporządzone przez księdza Piotra Tarnawskiego. Po dokładniejszym przejrzeniu można zauważyć drobne różnice.
W pierwszym z nich Wawrzyniec Breś mieszka pod nr.9, natomiast w drugim pod nr.8. / naprzemiennie z Kazimierzem Knapikiem /

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #40769 przez Eligiusz Ryżewski
Dziękuję za sprostowanie.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.