Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy

Więcej
9 lata 3 tygodni temu #14112 przez Ewa Gajownik
Replied by Ewa Gajownik on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Witam Pana, podziwiam Pana wiedzę a przede wszystkim umiejętność dotarcia do źródeł.... Czy może natrafił Pan gdzieś na rodzinę młynarzy ze Świńskiej Krzywdy koło Przedborza z pocz. XX wieku, Chodzi mi o Mielczarka vel Mielczarski (prawdopodobnie Tomasz)ożenionego z Anielą lub Agnieszką Jastrzębską i ich dzieci, które ponoć jeszcze w latach powojennych prowadziły młyn.Gdzie ewentualnie mogę znaleźć bliższe informacje w szczególności dotyczące dzieci? Pozdrawiam...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 3 tygodni temu #14113 przez Damian Jureczko
Replied by Damian Jureczko on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Pani Ewo dziękuje bardzo, ale zdecydowanie nie posiadam takiej wiedzy jaką się mi przypisuje. Mam dość wąski teren zainteresowań jeśli chodzi o rodziny młynarskie. Z racji tego, że mam baaaardzo wielu Przodków z parafii Koziegłówki i Koziegłowy rozpracowuję te parafie. Bardzo chciałbym Pani pomóc, ale nie potrafię. Myslę jednak, że znajdzie się ktoś na tym forum kto posiada wiedzę na temat który Panią interesuje. Pozdrawiam
Damian Jureczko
Ps. Wszystko co pisze na temat młynarzy z Koziegłówek opiera się głównie na analizie poszczególnych rodzin i zestawianiu, porównywaniu informacji zawartych w księgach. Mam nadzieje na reakcję ze strony innych interesujących się tematem forumowiczów. Pozwoli to na wyeliminowanie błędnych wniosków, które przy tak małym zakresie informacji są nieuniknione. Parafia Koziegłówki szczęśliwie zachowała księgi urodzeń od 1595r co przy odrobinie szczęścia pozwala na odnalezienie odległych jak na chłopskie pochodzenie Przodków. Jednak tylko wspólna praca pozwoli na wypracowanie takiej genealogii. W innym przypadku może to doprowadzić do niechcianego przecież zafałszowania historii własnej Rodziny
The following user(s) said Thank You: Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 3 tygodni temu #14114 przez Ewa Gajownik
Replied by Ewa Gajownik on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Panie Damianie, bardzo dziękuję za odpowiedź, no cóż, może ktoś z forum natknął się na wzmiankę o tej rodzinie - będę wdzięczna. Pozdrawiam, Ewa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 3 tygodni temu - 9 lata 3 tygodni temu #14116 przez Arkadiusz Pluta
Replied by Arkadiusz Pluta on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Co do dokładnych dat urodzeń domniemanych dzieci Wojciecha i Katarzyny Smardzowskich to nie jest możliwe ich ustalenie , bo na FamilySearch nie ma danych z tych lat z parafii Przybynów. Ale po analizie dostępnych zgonów i ślubów córek , można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że urodziły się kilka lat po ślubie rodziców. Córki z reguły wychodziły za mąż, gdy były pełnoletnie (nie zaznaczono że były wdowami i raczej były to ich pierwsze śluby) a czasami nawet wcześniej.

Co do długości lat życia zawartych w aktach zgonów, to w przypadku starych osób są one z reguły mało dokładne i mogą się one różnić nawet o kilkanaście lat. Z mojej wiedzy wynika, że pisarze-księża chyba wcale nie sprawdzali aktów urodzeń zmarłych i lata życia w większości były podawane na oko lub przez osoby bliskie które nie zawsze orientowały się w tej materii. Była to bardzo częsta praktyka. Stąd osobiście nigdy się nie przywiązuje do tych podawanych lat.

Co do wersji ze zmianą nazwiska to wydaje mi się ona najmniej prawdopodobna, bo to byli młynarze i kuźnicy (raczej elita na wsi) i bez wielkiej przyczyny raczej nie zmieniano nazwiska. W końcu do dzisiaj znany jest Smardzów w Koziegłowach i Warta- Smardzów w Masłońskim - gdzie prawdopodobnie najstarszy syn Bonawentura posiadał piec masłoński. Wtedy marka-nazwisko też miała znaczenie. Natomiast zmiana nazwiska ze Smarzowskiego na Smardzowski jest jak najbardziej prawdopodobna, gdy nastąpiła przeprowadzka do innej parafii i pisał to już inny skryba. Często spotykałem się z taką sytuacją w swoich poszukiwaniach. Te przeprowadzki też wydają mi się uzasadnione, gdyż prawdopodobnie wędrowano za chlebem, czyli np. nowe odkryte złoża rudy żelaza, zwolnienia od podatków (wszelakie Ligoty lub Lgoty), zakup-dzierżawa młyna-pieca, itp.

Co do etymolgii Smardzów, to też zauważyłem, że może ona pochodzić od grzybów, ale intuicja mi podpowiada że może ona pochodzić od wykonywanego zawodu lub stanu. Stąd skojarzenie od "smażenia" w rosyjskim "żarka" to też smażenie. W końcu mamy w pobliżu Przybynowa Żarki. Może także ta nazwa pochodzi od procesu fryszerskiego rudy czyli "świeżenia"

Inne skojarzenie to do "smaru" czyli "wysmarowanych ludzi". Kuźnicy i młynarze do czystych nie należeli:-) Na Śląsku słowo "Murcki" także pochodzi od umorusanych górników.

Ostatnia wersja od słowa "smerd lub smard" (śmierć, czerń albo w gwarze smród), czyli początkowo słowo to było używane dla określenia chłopstwa wolnego stanu "smerdę", następnie niewolnych chłopów należących do bojarów i duchowieństwa prawosławnego
Ostatnia9 lata 3 tygodni temu edycja: Arkadiusz Pluta od.
The following user(s) said Thank You: Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 3 tygodni temu #14118 przez Witold Mizerski
Replied by Witold Mizerski on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Co do pochodzenia nazwiska Smar(d)zowski. Myślę, że hipotezę, iż pochodzi ona od smażenia należy wykluczyć. Wszyscy pisarze zapisywali to nazwisko z "r", niezależnie czy po tym pisali "dz", "cz", czy "z". Raczej wykluczone, by ktoś hipotetyczne "Sma-żow-ski" wymówił albo zapisał jako "Smar-dzow-ski". Nam "rz" i "ż" kojarzy się ortograficznie, ale dawniej to były osobne dźwięki i jeśli gdzieś w zapisie widzimy "r" przed "dz" lub "cz", to znaczy, że pisarz wyraźnie słyszał tam "r". Przypuszczam, że pierwotniejsza była nazwa miejsca - jakąś okolicę (podmokłą, nadrzeczny łęg, gdzie smardze występują) można nazwać obfitująca w smardze (dziś nam się wydają grzybami rzadkimi, ale kiedyś były powszechnie znane), a młyn, który powstał na Smardzowie - można logicznie nazwać młynem Smardzowskim, a młynarza, który prowadził taki młyn - młynarzem Smardzowskim. W drugą stronę brzmi to mniej logicznie - musimy arbitralnie założyć, że młynarza przezywano akurat Smardzem, by dopiero potem nazwać od jego nazwiska młyn i okolicę. Poza tym, czemu od "smażyć" przymiotnik miałby brzmieć "Smażowski"?

Z Żarkami to samo - aby przyjąć, iż chodzi o żar pieców, należy uznać, że Żarki rozwinęły się wokół jakiegoś pieca (położonego w centrum obecnych Żarek?), który musiałby istnieć przed XIV wiekiem, kiedy nazwa już istnieje. Prościej przyjąć, że Żarki to pogorzelisko albo celowo wypalony las.

Jeśli chodzi o Bonawenturę Smar(d)zowskiego, to imię jest stosunkowo rzadkie (0,5% chłopców w parafii Koziegłówki, wszyscy urodzeni po 1706 roku, widocznie coś spowodowało, że wtedy imię weszło do kalendarza). Jeśli rzadkiemu imieniu towarzyszy nieczęste nazwisko, imiona rodziców są zgodne, a czas i profesja się zgadza, to myślę, Bonawentura Smardzowski ochrzczony w Koziegłówkach i ten z Przybynowa czy Żarek to ta sama osoba. Ryzyko, że to przypadkowe zbieżności jest małe (pewnie jeden na tysiąc albo na milion, gdyby próbować policzyć). Wiek w chwili śmierci raczej był zawyżany (im ktoś starszy, tym bardziej zawyżany).

Co do wieku zamążpójścia kobiet (gdy szukamy daty urodzenia panny młodej), to sugerowałbym przyjmowanie, że najbardziej typowy jej wiek to około 25 lat. Wcale nie 17, jak nam się czasami zdaje (taki młody wiek zamęścia to raczej w XIX wieku, kiedy warunki życia się poprawiły). Oczywiście były wyjątki, kiedy nastolatka wychodziła za mąż (np. dziecko w drodze...), ale to zdecydowana mniejszość.

Faktycznie, młynarze musieli być mobilni i pewnie czasami nazwisko zmieniali wraz z młynem. Ale też wątpię, by taka zmiana była w ich przypadku częsta. Jeśli chodzi o możliwą przemianę Smardzowskiego w Bednarczyka to sam nie wiem. Czas się zgadza, rytm urodzeń też, tyle że miejscowość się nie zgadza, a imiona rodziców są bardzo pospolite.

O wiele ciekawszy jest fakt, że w latach 1674-1703 nie rodzą się Smardzowskim dzieci w Koziegłówkach. A potem znienacka w latach 1703-1718 pojawiają się Smardzowscy: dzieci rodzą się Marcinowi/Marcjanowi, Helenie (nieślubne, ale potem chyba wydano ją za mąż), Wojciechowi i Błażejowi. To mogło być rodzeństwo albo kuzyni, i wszyscy oni powinni się urodzić około 1675-1695. Tyle że w Koziegłówkach, tak na pierwszy rzut oka, takiego kompletu rodzeństwa nie widać, niezależnie od nazwiska. Jeśli nie urodzili się w parafii Koziegłówki, to gdzie?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 3 tygodni temu #14128 przez Ewa Żak
Replied by Ewa Żak on topic Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy
Wynotowane z ksiąg parafii Koziegłowy 1794-1802

Tomasz Moszczyński-młynarz z Młyna Suchor
Jan Suchay-młynarz z Zabijaka
Ostatnio czytałam życiorys pisany przez ks.W.Hachulskiego i pisze on ,że gdy się rodził 1758rto jego rodzice byli właścicielami młyna pod Koziegłowami czy to byłby młyn Burkacz?
Jan Hachulski ma żonę Mariannę Suchorową a żoną Grzegorza Hachulskiego jestKatarzyna Suchaiówna.Czyli prawdą jest,że rodziny młynarskie żenią się między sobą.

Parafia Przybynów rok 1809

Kazimierz Masłoń-młynarz w Młynie Masłońskim
Michał Opielak-młynarz z młyna pod Wysoką
Jest też młyn Skrobacz,młyn Rajczykowy zwany.Sądzę,że dawny m.Masłoń to obecnie nazywa się Masłoniowizną a m.Skrobacz to Skrobaczowizna.Czy w Kaczych Błotach była kuźnica tego nie wiem.

Pod Żarkami istniała Kuźnica Masłoń,którą przekształcono na Młyn Masłoń-zapis z 1734r.Nie jestem historykiem ale sądzę ,że ród Masłoniów jest przede wszystkim starym rodem kuźników,a gdy kuźnice upadały stawali się młynarzami.Część z nich pisano zdrobniale Masłonik co świadczy o powiązaniu z tymi zawodami.
Od pewnego czasu staram się zgłębić historię tej rodziny bo to jest moje rodowe nazwisko.

E.Żak
The following user(s) said Thank You: Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.
Zasilane przez Forum Kunena

Logowanie