Topic-icon Czarny Las

1 rok 1 tydzień temu #40646 przez Zbigniew Szlenk
Replied by Zbigniew Szlenk on topic Czarny Las

A było w Białej tak (również w innych parafiach)
Na przełomie 1867 / 1868 roku zaczęto stosować podwójną datację według kalendarza juliańskiego, obowiązującego w Cesarstwie Rosyjskim (stary styl) i używanego dotychczas w Królestwie Polskim ( nowy styl ) kalendarza gregoriańskiego.

Uzupełniając informację, dodam, że podwójne daty występowały w niektórych parafiach już dużo wcześniej.
Pozdrawiam
Zbigniew Szlenk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 1 tydzień temu - 1 rok 1 tydzień temu #40647 przez Tadek Kowalski
Replied by Tadek Kowalski on topic Czarny Las
Witam!
Z podwójnymi datami było tak jak pisze Zbigniew.
Kwestia wprowadzenia ASC związana była z datą wejścia danego terenu w skład Księstwa Warszawskiego. W jednych rejonach będzie to rok 1808, w innych 1809, zaś w przypadku mojej parafii - październik 1810 roku,
Sprawa dalszego prowadzenia ksiąg metrykalnych (z reguły łacińskich) po wprowadzeniu ASC też nie jest jednoznaczna.
Jedne parafia od razu zaprzestały ich prowadzenia, inne prowadziły do 1825, kolejne do wyczerpania miejsca w używanych księgach - ale były i takie parafie, które jeszcze w latach 1850-tych prowadziły księgi metrykalne chrztów, małżeństw i pogrzebania.
Pozdrawiam!
Tadek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 miesiąc 1 tydzień temu - 11 miesiąc 1 tydzień temu #40865 przez Wiesław Macoch
Replied by Wiesław Macoch on topic Czarny Las
Kontynuując stwierdzenie, że nie wszyscy osadnicy niemieccy (tkacze)  byli ewangelikami podpieram się materiałami uzyskanymi z książki "Ortsfamilienbuch Fudenheim" Rudolfa Kreutzera. Mój przodek Leonhardus Nanninger (Leonard Neninger), który osiedlił się w Czarnym Lesie w 1804 roku  był rzymskim-katolikiem. To odpowiedź na pytanie pana Tomasza Kukuły. Wiesław Macoch
Załączniki:
Za tę wiadomość podziękował(a): Tomasz Kukuła

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 4 dni temu #42388 przez Maciej Róg
Replied by Maciej Róg on topic Czarny Las
Witajcie,

Mojego przodka Bartłomieja Kędzię i jego rodzinę zapisywano w księgach metrykalnych parafii ewangelickiej w Czarnym Lesie, zmarł w 1848 w Rzerzęczycach, co odnotowano w parafii Czarny Las, podobnie ślub wdowy po nim.

Może ktoś wie (ja w Google nie znalazłem):

1. Skąd faktycznie dojeżdżał (gdzie miał siedzibę) pastor w obrębie parafii ewangelickiej w Czarnym Lesie w latach 1846–1852? Wcześniej wierni korzystali z parafii ewangelickich w Wieluniu, a później w Częstochowie. Dziś nie ma kościoła poewangelickiego w Czarnym Lesie (chyba), stąd moje pytanie.

2. Gdzie chowano wiernych wpisanych w metryki parafii ewangelickiej w Czarnym Lesie w latach 1846–1852? Jej zasięg był duży, była rozległa. Mój przodek zmarł w „Żarzęcinie okręgu radomskiego” a ponieważ wdowa po nim brała ponowny ślub nieopodal, uznaję tę miejscowość za Rzerzęcice. Bywali wszak odnotowani także w parafii ewangelickiej Dziepółć, na północ od Rzerzęcic. Bardziej to pasuje niż np. Zarzęcin pod Piotrkowem, obecnie Trybunalskim.

3. Jeśli z odpowiedzi nr 1 wynika, że pastor dojeżdżał, to gdzie wierni uczestniczyli we mszach?

Z góry dzięki za pomoc, pozdrawiam,
Maciek Róg

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.