Pochodzenie nazwiska Torbus

Więcej
9 lata 2 miesiÄ…c temu - 9 lata 2 miesiÄ…c temu #11555 przez Damian Jureczko
Replied by Damian Jureczko on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
Pytanie, gdzie przybyli najpierw? Może z czasem znajdzie się jeszcze jakiś starszy. Szymon z Markowic i Mateusz z Siemoni mogli by być braćmi.Pozostaje jeszcze Andrzej(patrz początkowe wpisy w tym wątku) i nadal nie ma urodzenia Torbusa, który rzekomo opowiadał legendę zamieszczoną w książce...Myślę że z czasem jeszcze się odnajdą kolejni Torbusie:)

Damian J.
Ostatnia9 lata 2 miesiÄ…c temu edycja: Damian Jureczko od.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 1 miesiÄ…c temu #12238 przez Mateusz Torbus
Replied by Mateusz Torbus on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
Jeszcze jeden raz w sprawie Torbus - Nowaczyk.

Przeanalizowałem w stronę linii żeńskiej małżeństwo Kazimierz Torbus (1817-1890) + Elżbieta Okularczyk (1820-1891) i wyszło następujące drzewo:

Elżbieta Okularczyk to córka Franciszka Okularczyka (1787 - ?) + Marianny z domu Torbus(!!) (1799 - ?)

Marianna Torbus to córka Wojciecha Torbusa (1767 - ?) + Gertrudy z domu Sapocianki (Sapoty) (? - ?)

Wojciech Torbus to syn Błażeja Torbusa (? - ?) + Katarzyny z domu Walówny (Walo) (? - ?)

Z aktu urodzenia Wojciecha (ur.1767) wynika, że był synem Błażeja i Katarzyny. Przeszukałem indeksy małżeństw z okresu poprzedzającego urodziny Wojciecha w poszukiwaniu ślubów Katarzyn z Błażejami i oto co znalazłem:

1752 - ślub Nowaczyk Błażej + Katarzyna Walówna (Walo)
1753 - ślub Torbus Błażej + Katarzyna Walówna (Walo)

Zarówno nazwisko Torbus jak i Walo pochodzą z Markowic.
Zastanawiające jest czy rzeczywiście odbyły się w Markowicach 2 śluby 2 różnych Katarzyn Walo z dwoma różnymi Błażejami w jednym roku z Błażejem Nowaczykiem a w kolejnym roku z Błażejem Torbusem, czy też tak naprawdę był to jeden ślub między Błażejem Torbusem-Nowaczykiem a Katarzyną Walo, który z jakiegoś powodu został dwukrotnie odnotowany w księgach ? Może odbył się na przełomie roku ?

Jeśli jest to jeden Błażej Torbus-Nowaczyk, to mamy kolejny przykład na występowanie tych nazwisk zamiennie.

Co o tym sądzicie ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 1 miesiÄ…c temu - 9 lata 1 miesiÄ…c temu #12242 przez Malwina B.
Replied by Malwina B. on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
Wydaje mi się, że żoną Franciszka Okularczyka była inna Marianna z d. Torbus. Ich ślub odbył się 21 stycznia 1818 r. w parafii Koziegłowy. Panna młoda urodziła się w 1801 r. w Cynkowie (parafia Koziegłowy) i była córką mieszkającego tam Wojciecha Tobusa i nieżyjącej już wówczas Magdaleny z d. Janickiej (na ślubie obecna była macocha - też Magdalena, ale z d. Kolasa).
Dalej genealogia wygląda następująco:
Wojciech Torbus ur. się w 1763 r. w Markowicach i był synem Wojciecha Torbusa (Nowaka) i Doroty z d. Typrzyk
Z kolei Wojciech senior ur. w 1723 r. był synem Błażeja Torbusa (Nowaka) ur. w 1691 r. i Zuzanny z d. Niedźwiedzik
Błażej to syn Szymona Torbusa i Doroty
Ostatnia9 lata 1 miesiÄ…c temu edycja: Malwina B. od.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 1 miesiÄ…c temu #12245 przez Damian Jureczko
Replied by Damian Jureczko on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
Ciekawa sprawa z Błażejami. Jeśli nie było w tym czasie drugiego, można przypuszczać że to powtórny wpis. Jeśli chodzi o mieszanie Nowaczyk i Torbus to mam wśród Przodków Urszulę -żone Bartłomieja Sapoty, która urodziła się w 1768r. jako córka Wojciecha Torbusa i Doroty z domu Typer. Ślub z wspomnianym Sapotą brała jako Nowaczonka, ale przy urodzeniach dzieci juz pisano ja jako Torbusownę.
Jak pamiętamy historia Torbusów zaczyna się od ślubu Szymona Torbusa z Dorotą Maziowna(Mąziówną)( a tak naprawdę to chyba Mężyk- ur. w 1657 z Jakuba i Anny). Gdy w 1698r. umiera Szymon, Dorota ponownie wychodzi za mąż(jako Dorota Torbus) za Mateusza Brytana(Pisanego potem jako Torbusa) Dzieci z obu małżeństw noszą nazwisko Torbus. Tak się składa, że mam Przodków zarówno z pierwszego jak i z drugiego małżeństwa Doroty, ale przemienność nazwiska z formą Nowaczyk zdarza mi się tylko wśród potomków Szymona. Wczoraj wraz z Dawidem Machurą zacząłem indeksować pierwszą księgę z Koziegłówek. Może trafimy na Szymona Nowaczyka(Nowaka). Na chwilę obecną mogę powiedzieć, że trafiłem na wpis Brytan alias Kołodziej ( To tak w związku z Mateuszem;)).
Pozdrawiam i życzę Wszystkim Szczęśliwego Nowego 2014 roku.
Damian Jureczko

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 1 miesiÄ…c temu - 9 lata 1 miesiÄ…c temu #12247 przez Mateusz Torbus
Replied by Mateusz Torbus on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
Pani Malwino,

Mam wątpliwości, ponieważ w akcie urodzenia Elżbiety Okularczyk (ur. 1820.X.25) jest napisane, że jest córką Maryanny z Torbusów lat 22 mającej. A więc Maryanna musiała urodzić się w 1798 bądź w w 1799 roku (jeśli liczyć, że zaczęła już 22 rok życia, jeśli przyjąć, że urodziła się 20 kwietnia 1799 to miała 21,5 roku a więc 22 też pasuje do urodzin w 1799).
Niestety nie pasuje to do wersji, że Maryanna urodziła się w roku 1801.
Ewentualne błędy w księgach są oczywiście możliwe, ale jeśli przyjąć, że mamy do czynienia z błędem nie znaleźlibyśmy Maryanny urodzonej w 1799 roku, a ona jednak istniała i wszystko pasuje.

Jeśli ma Pani jakieś inne przesłanki, że to jednak nie ta Maryanna, to chętnie się zapoznam, żeby mieć to ostatecznie wyjaśnione.
Ostatnia9 lata 1 miesiÄ…c temu edycja: Mateusz Torbus od.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 1 miesiÄ…c temu #12249 przez Malwina B.
Replied by Malwina B. on topic Pochodzenie nazwiska Torbus
W tamtych czasach wiek określano przeważnie na oko i 3 lata nie robiły dużej różnicy. Mam akt ślubu Franciszka Okularczyka z Marianną z d. Torbus, w którym są wymienieni jej rodzice, oraz wyciąg z rejestru chrztów parafii Koziegłowy, gdzie zanotowano jej urodzenie. Jeśli poda mi Pan adres mailowy, to mogę podesłać te dokumenty.
Ze ślubem Błażeja/ów Torbusa/Nowaczyka sprawa jest rzeczywiście dziwna. Byłaby to zadziwiająca zbieżność imion i nazwisk. Obejrzałam oba te akty, między ich sporządzeniem jest prawie półtora roku różnicy, inni są świadkowie. Ale może ksiądz chciał zrobić porządek, gdy odkrył, że pan młody używa innego nazwiska niż zapisano w księgach, i ceremonię powtórzono?
Podobny przypadek (choć na mniejszą skalę) z wymiennym uzywaniem nazwisk - tym razem Gocyła/Nowaczek - mam wśród przodków z parafii siewierskiej. Może po prostu gdy sprowadzała się nowa rodzina, nazywano ją Nowaczkami, a dopiero potem wypracowywała sobie własne nazwisko/przezwisko?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.
Zasilane przez Forum Kunena

Logowanie